З прийняттям Національної стратегії та Національного плану управління відходами до 2030 року, в області розпочалася робота з розробки регіонального плану управління відходами та обрання оптимального сценарію поводження з різними видами відходів.
Найголовніші питання на які має дати відповіді регіональний план – це як зменшити обсяги утворення відходів, обсяги захоронення відходів на полігонах та сміттєзвалищах, а також як збільшити обсяги утилізації та повторного використання відходів.
Відповідно до рішення обласної ради, на його розробки в обласному бюджеті передбачені 1,3 млн грн. Під час підготовки регіонального плану за основу використовуватимуть європейські принципи організації системи поводження з відходами. Зокрема, поділ території області на зони охоплення, або кластери. Кожен такий кластер, а це територія із населенням близько 150 тис. осіб (еквівалентно близько 50 тис. т на рік утворення відходів) матиме свою інфраструктуру управління відходами (сміттеперевантажувальні станції, центри з утилізації та повторного використання відходів, регіональний полігон). Такий підхід дозволить врахувати рівень фінансової спроможності громад, а також уніфікувати тарифну політики на території кластеру.
Затверджений регіональний план сприятиме розвитку ринку та бізнесу у сфері управління відходами, залученню інвестицій в область у напрямку безпечного управління відходами.
Цьогоріч запланували також реалізувати заходи щодо придбання спецтехніки та обладнання зі збору побутових відходів для м. Черкаси, Єрківської ОТГ Катеринопільського району, Мліївської ОТГ Городищенського району, Лебедівської ОТГ Кам’янського району, Руськополянської ОТГ Черкаського району, Чигиринської ОТГ, Канівської ОТГ. На це в обласному бюджеті передбачені видатки в обсязі 9,6 млн грн.
Не менш важливою складовою екологічної безпеки області є моніторинг стану атмосферного повітря. Наразі в області відсутня автоматизована система моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря, яка б охоплювала не тільки міста обласного значення, але і всі населені пункти, де здійснюється господарська та виробнича діяльність суб’єктів господарювання.
З набуттям чинності постанови Кабінету Міністрів Україні «Деякі питання здійснення державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря» стартувала реформа державного моніторингу та управління якістю атмосферного повітря.
Сучасна система моніторингу атмосферного повітря передбачає за короткий проміжок часу з’ясувати причину порушення, прийняти відповідні міри впливу, впровадити заходи по усуненню перевищення.
Впровадження автоматизованої системи державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря, дозволить організувати взаємодію місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у процесі здійснення такого моніторингу і забезпечити зазначених органів інформацією для прийняття рішень, пов’язаних із станом атмосферного повітря. Дозволить інформування населення про стан атмосферного повітря в реальному часі в онлайн режимі.
Уряд ухвалив новий Порядок здійснення державного моніторингу повітря, який розроблено у рамках виконання Україною зобов’язань в екологічній частині Угоди про асоціацію з ЄС.
Повністю переглянута стара система моніторингу, змінено підхід до формування мережі спостережень та оцінювання якості атмосферного повітря, чітко визначені функції суб’єктів моніторингу, переглянуті обов’язкові для моніторингу показники та режими, впроваджено механізм обов’язкового регулярного інформування та розробки коротко- та довгострокових планів дій.
Проектом Світового Індексу Якості Повітря створений веб-сайт, на карті якого зазначається якість повітря в реальному часі для більш ніж 10 000 станцій у світі.
Джерело: сайт Черкаської ОДА