Виплата одноразової матеріальної допомоги цим категоріям передбачена відповідно до Закону України від 04.12.2020 № 1071-IX «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Закон набрав чинності 10.12.2020.
Одноразову матеріальну допомогу отримають:
– застраховані особи у зв’язку з втратою частини заробітної плати найманими працівниками суб’єктів господарювання, робота яких тимчасово зупинена внаслідок запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, встановлених для запобігання поширенню COVID-19;
– у зв’язку із втратою частини доходу фізичними особами-підприємцями, економічна діяльність яких тимчасово зупинена внаслідок запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, пов’язаних із поширенням COVID-19.
Одноразова матеріальна допомога застрахованим особам в розмірі 8 тисяч гривень надається:
– найманому працівникові суб’єкта господарювання, основний вид економічної діяльності якого заявлений першим у відомостях із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на 31 жовтня 2020 року та відповідає визначеним Кабінетом Міністрів України Переліком видів економічної діяльності,
– фізичній особі-підприємцю, основний вид економічної діяльності якого заявлений першим у відомостях з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на 31 жовтня 2020 року та відповідає визначеним у Переліку видів економічної діяльності.
Одноразова матеріальна допомога застрахованим особам не надається:
1) найманим працівникам:
– які на дату звернення працюють у суб’єкта господарювання, що не нарахував єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за третій квартал 2020 року;
– які працюють у суб’єкта господарювання, основний вид економічної діяльності якого на 31 жовтня 2020 року не належав до Переліку видів економічної діяльності;
– які працюють у суб’єкта господарювання за сумісництвом;
– середня заробітна плата яких перевищує тридцять тисяч гривень на місяць. Для обчислення середньої заробітної плати враховуються усі місяці третього кварталу 2020 року.
2) фізичним особам - підприємцям, які є застрахованими особами:
– державна реєстрація яких на дату набрання чинності цим Законом становить менше трьох місяців;
– які на дату набрання чинності цим Законом сплатили у 2020 році єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за себе менше ніж за три місяці;
– основний вид економічної діяльності яких на 31 жовтня 2020 року не належав до Переліку видів економічної діяльності;
– які є найманими працівниками та фізичними особами-підприємцями одночасно;
– підприємницька діяльність яких на дату набрання чинності цим Законом, за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, припинена.
Виплата одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам здійснюється на підставі заяв застрахованих осіб, поданих ними самостійно в електронній формі до 21 грудня цього року включно через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Дія», у тому числі з використанням додатку «Дія». Ідентифікація застрахованої особи здійснюється шляхом використання кваліфікованого електронного підпису, електронної системи ідентифікації BankID.
У заяві про виплату одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам зазначається:
– прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) особи, її дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
– адреса місця проживання;
– підтвердження відповідності застрахованої особи положенням цього Закону;
– номер банківського рахунка для виплати одноразової матеріальної допомоги – за стандартом IBAN.
Заява вважається поданою за умови заповнення ідентифікованою особою всіх полів форми та збереження даних.
Перевірка інформації, повідомленої застрахованою особою у заяві про виплату одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, здійснюється програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг «Дія» на підставі відомостей, що обробляються у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування про страхувальників та застрахованих осіб, та передаються Пенсійним фондом України до Міністерства цифрової трасформації.
Виплата одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам здійснюється Пенсійним фондом України за списками, наданими Міністерством цифрової трансформації. Кошти для виплати перераховуються Міністерством соціальної політики на окремий рахунок Пенсійного фонду, відкритий в АТ «Ощадбанк».
Пенсійний фонд України подає списки на виплату одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам АТ «Ощадбанк» для проведення платежів, який перераховує кошти застрахованим особам не пізніше наступного операційного дня після їх надходження.
Виплата одноразової матеріальної допомоги застрахованій особі проводиться АТ «Ощадбанк» через банківський рахунок (за стандартом IBAN), зазначений у заяві застрахованої особи.
Застраховані особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання одноразової матеріальної допомоги.
У разі виявлення недостовірних відомостей, наданих застрахованою особою, на підставі яких було виплачено одноразову матеріальну допомогу, що впливають на право застрахованої особи на її одержання, сума одноразової матеріальної допомоги підлягає поверненню застрахованою особою Пенсійному фонду України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Не повернуті добровільно суми підлягають стягненню на підставі рішення про відшкодування одноразової матеріальної допомоги, яке видається територіальним органом Пенсійного фонду України, та є виконавчим документом.
Отже:
– заяви подаються виключно через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Дія» в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису, електронної системи ідентифікації BankID;
– списки на виплату формуються Міністерством цифрової трансформації з урахуванням відомостей з реєстру застрахованих осіб, які надасть Пенсійний фонд України;
– виплати фінансує Пенсійний фонд України через АТ «Ощадбанк»;
– кошти зараховуються на банківські рахунки громадян, зазначені у поданій заяві (за стандартом IBAN);
– зайві виплачені кошти підлягатимуть поверненню, а добровільно не повернені кошти будуть стягнені примусово.