Напевне, кожен із нас свого часу замислювався над питаннями: «Чи справді проблема тіньової зайнятості та заробітної плати «в конверті» така важлива?» «Чим ризикує за цих умов і що втрачає пересічний громадянин?» «А може все не так страшно і такий стан речей дається в знаки лише державній так би мовити «кишені»? На жаль, у відповідях на ці питання серед громадян поки що нема одностайності. Чи-то через низький рівень поінформованості, чи через недостатній рівень громадської свідомості та відповідальності, що обумовлений нашим менталітетом...
І тому, щоб мати точну відповідь на ці питання, щоб розвіяти сумніви та поставити крапку, обговоримо дану проблему більш детально, розглянувши задіяні чинники і факти, зваживши всі «за» та «проти» саме з точки зору впливу та наслідків цієї проблеми по-перше - на сферу пенсійного забезпечення, по - друге – на існування та розвиток нашої громади. І можливо, разом ми зможемо окреслити спільний шлях та знайти єдину правильну відповідь.
Отже, почнемо з початку.
Незважаючи на досить активну інформативно-роз׳яснювальну роботу дана проблема лишається актуальною. На сьогодні, тіньова зайнятість охоплює значну кількість робочих місць на підприємствах та в організаціях формального і неформального сектору економіки. І поширення такої зайнятості серед кожної категорії громадян має певні об’єктивні причини, такі, наприклад, як: бажання продовжити трудову діяльність як порятунок від зростаючого рівня бідності для осіб старше працездатного віку; можливість на певний період часу отримувати дохід, вищий порівняно з соціальними виплатами по безробіттю; можливість отримати субсидію та ін. Участь у тіньовій зайнятості, з одного боку, певною мірою дає можливість зберегти трудовий потенціал, сприяючи вирішенню проблеми доходів і навіть елементарному виживанню якоїсь частини населення. Проте, з другого – неодмінно відтягує масу ресурсів і зусиль на приховування як самої тіньової економічної діяльності, так і її результатів, породжує додаткові витрати легальних суб’єктів господарювання, втрату обов’язкових податкових надходжень. Саме поширення тіньової зайнятості та практика сірої заробітної плати призводить до:
- суттєвого недоотримання пенсійним фондом доходів;
- ненадходжень податків до місцевих бюджетів, які б спрямовувалися на вирішення соціальних потреб громадян, на оплату праці вчителям, лікарям, іншим працівникам бюджетної сфери, на реалізацію програм соціально-економічного розвитку міста;
- скорочення виробництва;
- високого рівня бідності працюючого населення та чималого відсотку оподаткування легального бізнесу;
- низького рівня дотримання встановлених законів.
Щороку в Україні навантаження пенсіонерів на одного працюючого поступово зростає, що перешкоджає збільшенню рівня пенсій. В умовах низької продуктивності праці активне трудове населення не здатне утримувати зростаючу частку осіб пенсійного віку. Нинішня статистика свідчить, що кількість найманих працівників підприємств, установ, організацій, що безпосередньо визначає кількість платників страхових внесків, значно менша, ніж чисельність отримувачів пенсійних виплат. Крім того, на перешкоді стають тіньова зайнятість, вимушена неповна зайнятість, зайнятість без оформлення трудових відносин та ін., що, в свою чергу, негативно впливає на розмір фонду заробітної плати та обсяги надходжень до Пенсійного фонду України.
Словом, наслідки поширення тіньової зайнятості очевидні. Можливо, саме через таку очевидність і поступове зростання поінформованості населення щодо негативних аспектів неформальної зайнятості, останнім часом робітники та роботодавці поступово починають робити вибір на користь легалізації трудових відносин та легальної заробітної плати. Наприклад, за 2018 рік у нашому місті працедавці додатково офіційно працевлаштували 72 найманих працівника та 23 особи зареєструвалися підприємцями, що свідчить про позитивні тенденції розуміння даної проблеми. Тож, сподіваємось на подальше поширення руху «за легалізацію» в нашому місті.
Якби в країні всі сумлінно платили податки, то нам не доводилося б просити в Європи мільярдні кредити. Несплата податків українцями - це «здача» України зсередини, не треба і воювати! Потихеньку потрібно приходити до свідомого ставлення по сплаті податків. Якби в нашому місті зареєстрували підприємницьку діяльність всі таксисти, стоматологи, репетитори, майстри що надають послуги вдома (масаж, манікюр, перукарі), всі хто надає будівельні, ремонтні та інші послуги, а також всі хто здійснює торгівельну діяльність без державної реєстрації, ховаючись від сплати податків – то наше місто не просто виживало, а жило і мало б змогу розвиватися.
То які можна зробити висновки, та яким має бути шлях вирішення даних проблемних питань? Ми вбачаємо, що основним шляхом покращення пенсійного забезпечення та соціально-економічного стану в місті - є зростання рівня оплати праці при одночасній її детінізації та стовідсоткова сплата місцевих податків і зборів. Здавалося б, все очевидно, просто, зрозуміло та справедливо... Проте,
на сьогодні в нашому суспільстві досить поширена цікава парадоксальна позиція: пересічний громадянин не прагне змінюватися сам і змінювати власні звички, проте наполегливо вимагає суттєвих змін від влади. Ми завжди з піднесенням декларуємо готовність рухатись до європейських показників та цінностей і з обуренням заявляємо претензії до влади, не поспішаючи самостійно виконувати норми законів чи змінювати власний менталітет. Тобто, на практиці, охочих сплачувати податки в повному обсязі й декларувати власні доходи значно менше, ніж тих, хто отримує заробітну плату у «конвертах», але хоче отримувати субсидії на оплату комунальних послуг та інші соціальні виплати.
Тому, висновок напрошується один, - щоб досягти сталих успіхів в реалізації будь-яких реформ та перетворень, необхідно всім братися до справи рішуче і впевнено, без виключень та поблажок! Адже, щоб у подальшому змінити наше майбутнє, наше місто, починати потрібно з себе! Звісно, кожен сам вирішує – чи жити одним днем чи мати впевненість у майбутньому та бути захищеним соціально, але пам’ятаймо, що повага до себе починається з шанування законів своєї держави!
Виконавчий комітет Ватутінської міської ради